Monday, November 19, 2018

Hi...I'm back again.

Salam. How long I've been missing? Years....hahaha. 
Hi everybody... I don't care if anybody reads this. Hope the whole world is good. Just pray for that and be positive anyway. 😉😘.

Tuesday, August 30, 2016

Change the design...anyone?

Salam,

Mak aiii...dah x tahu macam mana nak tukar template blog ni. Hahaha....I'm gonna extinct sooner than I thot!

Selamat malam!

Sunday, August 7, 2016

Alhamdulillah, I've enough.

Assalamualaikum,

This morning I went out for a breakfast with my hubby. We were discussing about our new project of building a semi-D house in our piece of land. After a while my husband said, it is funny b'cos we build it and give it other people. Well....the idea is we are going to rent out the properties, but we are planning to transfer the ownership to our children. We will keep the monthly rent until our times come...InsyaAllah. 

He gave me a ride home before heading to the office. I said to him, "Thank you for going to the office so that I can stay at home. Alhamdulillah, I've enough".

 “He has not thanked Allah who has not thanked people.” - Hadith reported by Baihaqi.

Thursday, April 28, 2016

Musafir

Salam.

InsyaAllah saya akan bermusafir lagi 2 minggu. Dah mula berfikir nak packing apa. Nak pergi seminggu sahaja. As usual en. hubby working and I'm on leisure ;)

Just to reflect, hakikat musafir ni hanya bawa apa yang perlu. Saya mencuba untuk membawa se minimum yang mungkin. Bawa baju tebal sebab cuaca 15 deg C ke bawah, kedai halal memang ada tapi tak banyak. Bawa beberapa pack instant food. Tukar duit. Buat itinerary supaya jimat masa.

Hakikat hidup ini juga musafir. Sepatutnya saya hanya mengambil apa yang perlu sahaja sepanjang perjalanan duniawi ini. Tapi rasanya dah berlebih-lebih dah ni. Semoga apa yang lebih itu saya menjadikannya bermanfaat kepada orang lain. Ya Allah, ampunkan lah segala dosa2 ku.

Berbekallah, dan Sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku Hai orang-orang yang berakal.(Q.S. al-Baqarah : 197)

Wednesday, April 20, 2016

I'm still here.

Salam.

Alhamdulillah. Saya masih hidup di kala ini utk menulis blog ini. Phew...lamanya x update.
Bukan x ada cerita, banyak sgt sampai tak tahu nak cerita. Tp...ada ke orang nak baca blog saya ni. (Mata ke atas tgn kat bahu...hokeh)
Blog pun bukan jd trend dah pun. Segala bagai media sosial ada kan sekarang ni.
Maybe saya kena tulis daily routine kut. At least bila baca semula saya akan ingat all good n bad days.
Just for the sake of being alive. In case ada orang baca, harap2 dapat manfaat with one of these postings kan. Mana lah tahu.

Now I'm in my laundry shop. Dah setahun beroperasi. Alhamdulillah, surviving. Boleh bayar sewa dan bil2. Boleh bayar gaji staff who is my own brother. Dapat profit sikit.(basically to cover my capital jer). Nak panggil profit pun x boleh kan...


Life is fine. Praise to Allah. That is how I want to see it. Di saat2 GST mencengkam kehidupan kita semua sekarang...

Hope all is well. Wassalam.

Sunday, September 13, 2015

Hampir setahun

Salam.
Dah hampir setahun x buka blog ni. Password pun dah hampir lupa.
Terlalu busy dengan hidup yang x pernah henti kecuali mati. Anyway, that is the beauty of life. Cuma jgn lupa utk stop and reflect. Semoga Allah beri kekuatan utk kita semua. Amin.

Wednesday, December 17, 2014

Hard time...

Salam,

Astaqfirullah halazim 3x.

My hubby is having hard time in the office. I wish him well.


Wednesday, December 10, 2014

Other's fate

Subhanallah 3x.

En. Amri balik lambat sejak akhir2 ni. Maklumlah bila hujung tahun masa utk buat appraisal staff.
Selalunya dia balik sebelum maghrib tapi sekarang balik selepas maghrib. Sometimes sampai ke Isya'. (Betul ke buat appraisal??? Hehehe...)

Buat appraisal bersama2 CEO dan beberapa  org dlm management team katanya. At one point CEO nya kata; " You see, this is how we play on other people's fate. So, please make sure we do it well!"

That is life...Saya lebih suka katakan, kadangkala bukan nya kita ni bagus atau tak bagus dalam kerja tetapi sama ada boss suka atau tak suka kita jer. Sukar utk appraise orang lain secara objektif.  Bottom line, I always remember this ayat in Quran;

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya, dan Ia juga yang menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya; dan Dia lah jua sebaik-baik Pemberi rezeki". ~ As-Saba' 34:36.

Wallahualam.

Wednesday, December 3, 2014

Feeling blessed

Astaqfirullah 3x.

Tak tahu kenapa. My recent status kat fb banyak dapat like lebih dari biasa;

Marriage is like a WORKSHOP. Where the husband works and the wife  shops. ~ feeling blessed.

Funny sangat ker?

One thing for sure; you all jangan jeles...hahaha. (^~*)

Tuesday, December 2, 2014

The new CEO

Salam.

Kat ofis En. Amri dah tukar CEO baru. Kali ini seorang India. So far so good katanya.
What makes us so relief, this one is a humble type. Jumpa kat airport ada calit 3 kt dahi..... Pakai keter proton lama. CEO dulu bawa merz  pergi ofis. En Amri cuma bawa innova lama nya jer.... In many ways, we felt a bit pressured dgn ceo lama. Mr hubby kena tukar his appearence. I know it is necessary for his post but not too much lah sampai boleh membazir kalau ikut caranya. Why should we buy tailored made shirts if we can buy ready made? Buat sehelai cukup jer lah. Pakai kasut Bata pun kena komplen. Haish...

Kekadang x faham dgn manusia korporat ni. Kita nak jadi diri sendiri pun susah. Apa2 pun en. Amri kata dia nak belajar dari CEO yg baru ni. Orang nya dah pencen. Works on contract basis. Anyway, nothing beats a pensioner..... full of experience.






Monday, December 1, 2014

Justify?

Subhanallah wabihamdihi Subhanallah hilazim 3x.

We just acquired another piece of land here in Kuala Terengganu. The location seems strategic for investment. Just half kilometer away from UNISZA, but then...I read somewhere that someone was donating RM16K for TAHFIZ building.

Sometimes I am feeling torn...I have been investing for the dunya but someone has investing for the akhirah. My thinking was...I want to be a rich Muslim so that I can continue to help another Muslims, in my own way.

Am I justifying myself? Haish....

Thursday, November 27, 2014

Ukur baju dibadan..

Salam.

Astaqfirullahhalazim.3x

Orang tua2 kata ukur baju dibadan sendiri. Literally, kalau kita cuba ukur baju dibadan mmg terkial2. Ukuran kita akan jadi salah. Lebih baik kita minta tolong orang lain yang ukur kan buat kita.

Sememang nya itu satu bidalan tentang kemampuan  perbelanjaan kita. Kali ini saya nak cerita tentang seseorang yang meminta pertolongan suami saya untuk menjadi penjamin. Sorry, I admitted that I was becoming judgemental about this. I don't like to judge others. Lantak koranglah dlm bahasa kasarnya. As long as you all x kacau we all.

But for this case...mmg saya tak suka. Mamat tu nak beli keter innova tahun 2007 dgn harga RM58k katanya. Umurnya dah 56 tahun. Oleh kerana servicenya dah tinggal 3 1/2 tahun maka pihak bank minta seorang penjamin. Nak bayar RM800 sebulan. Dengan gaji sebagai penjawat awam, in my calculation he can't afford it. Dia ada lg sebiji keter viva yg baru guna 2 tahun. Bayaran RM500 sebulan. Dia kata dia akan bayar baki pinjaman slps 3 1/2 tahun tu dgn imbuhan yg akan kerajaan bayar nanti. This is what we called count the chicken before it hatch. Omputih pun ada bidalan bab ni.


Astaqfirullah. Dia belum lg pergi haji. Anaknya ada 5 dan 3 orang yang masih perlu ditanggung. The youngest baru 10 tahun. Yang sulong perempuan  dah 26 tahun dan boleh kahwin bila2 masa. Mana nak cekau duit? Knowing that guy... mmg saya tahu dia x ada simpanan sbb isteri dia selalu mengadu pada saya!

Suami saya termenung sekejap. Lepas tu he said, "No". The only reason he gave was he already guaranteed 2 of our daughters' cars. I bet that guy will definitely find someone else!

I seriously think that Malaysians nowadays need financial planners to run their life.

Monday, November 17, 2014

Greatest Negotiator!

Astaqfirullahhalazim 3x.

The other day Amirah balik dari sekolah dan bagi tahu;
Emak, Mirah peksa no 2 dan dapat naik kelas.
Mind you...dia berada di kelas ke:- 3.
Alhamdulillah dan tahniah! I said.
So, Mirah nak 2 hadiah .
Satu sebab peksa no. 2 dan lg satu sebab dpt naik kelas.
OK, fair enough sbb memang dah janji awal2 macam tu.
Few days passed...
Tiba2 dia teringat her birthday was just around the corner!
She said; Emak, Mirah nak 3 hadiah. Utk birthday Mirah.
I said ; OK.
She added : So, semua sekali jadi 5.
Me : What?
Katanya: Betul lah, 2 utk hadiah peksa dan naik kelas. Lagi 3 utk birthday Mirah!
I said: No, one only for your birthday. Total will be 3.
She said ; OK, give me 2 for my birthday.
One only, I insisted.
Sekonyong2 ayahnya balik dari kerja.
Dia terus cakap kat ayah dia yang dia nak 2 hadiah utk birthday present.
Ayah dia kata: OK.
Haish....

Sunday, November 16, 2014

Stop judging.

Astaqfirullah 3x.

I was watching TV somewhere. Tak ingat kat mana.
(I chose not to remember unnecessary details...I guess)
And then Erma Fatima appeared on the tv.
Someone made a comment; Dia ni tak ada anak,
adik dia pun tak ada anak juga (referred tu Umie Aida)
Further comment; dorang ni rasanya 3 beradik.
Mmg x ramai adik-beradik. Pastu x ingat dah apa komen dia.
Saya diam.
Sebab saya x kenal pun org yg bg komen tu.
Dalam hati saya berkata2 juga;
So what?
You have no right to judge people.
Just leave them alone.
They got nothing to do with you!

Manusia... manusia..

Sabda rasulullah s.w.t : Hendak lah kamu tinggalkan perkara yang tiada kena -mengena dengan kamu. (Riwayat Termizi)

Thursday, November 13, 2014

Bosan?

Astaqfirullah3X. Saya pohon keampunan dari ALLAH.

Kadang-kala anak2 saya call. Especially Ery. Dia wajib call setiap minggu.
Saya x suruh pun
Tp dorang mmg suka call. Cakap lama2.
They just wonder;
Emak tak bosan ker duduk rumah?
Day in day out...
Since emak dah tak buat business, kata mereka.
Ntah...saya rasa x kut.
Ada jer benda yang saya boleh buat. Berlambak...
Nak buat dengan tak nak buat jer.
Maybe I have enough
Or maybe I just enjoy my own company.
I like silence
Sometimes I even off the TV for the whole day.
Boleh jer main internet,
Baca buku, quran atau tafsir atau solat
Atau buang2 habuk
Boleh baking kalau mood datang...
And if I wish to see people,
I'll go out.
Pergi usrah atau jumpa adik saya
Atau ajak kawan2 saya breakfast.
Kekadang pergi hantar cuci kereta dan shopping kat pasaraya.
Atau drive ke public library.
Even sometimes I'll accompany my husband if he 's on business trip.
Well...
That is my life at the moment.
Enjoy it...while it last :)
Bosan? I don't think so.

You cannot be lonely if you like the person you're alone with

 ~ Wayne W. Dyer

Wednesday, November 12, 2014

Meragam.

Astaqfirullah3X. Saya pohon keampunan dari ALLAH.

The other day
Peti ais saya meragam, tiba2 freezer defrosting
Chiller x sejuk tapi compartment sayur OK jer. Peti ais 3 pintu.
Saya jadi kalut, menghabiskan apa yang boleh.
Susah hati juga. Semua yg kat freezer compartment saya pindahkan.
Nasib baik saya ada drawer type freezer lagi satu.
Jam sekejap kalau nak beli perishable items.
Laaa...rupa2nya dia defrost sbb ais dah accumulated kat freezer compartment.
2,3 hari juga baru dia ok balik. Tu la...malas lagi cuci peti ais!
Kihkihkih....
Tup...tup..
Washing machine pulak...
Dia spin x habis dan repeat isi air. Very long cycle.
Hmmm...panel dah gong lattew.
Hubby kata cari baru jer.
Tapi hubby punyalah sibuk, tak sempat nak keluar cari sama2.
Saya suffer buat sementara.
Bila basuh baju...saya off kan bila dia nak isi air after spinning
Ntah camner...At one point after few days, washing machine tu OK balik.
Phewwww....lega!
So as of today...
I will say alhamdulillah everytime washing machine saya selesai membasuh.
Dan alhamdulillah bila saya buka tutup pintu peti ais...
Lesson;
Do not take things for granted in your life...
Never!


Tuesday, November 11, 2014

Drama

Salam.

Amirah ada majlis Khatam Quran, Peringkat Negeri Terengganu.
Majlis di adakan di Stadium Tertutup, Gong Badak, KT.
Sepelaung jer dari rumah...
Sementara menunggu dif2 kehormat yang selalu tak tepat masa;
Saya baca e-book.
En. suami main game dalam hand phone.
We just couldn't help it but overheard ...
Orang2 sekeliling yang bersembang.
Bla bla bla...
Tiba2 suami saya bersuara;
Macam2 masalah manusia ni ya!
Hahahaha.....saya ketawa.
Life is drama.
Bagi saya drama yang boleh di elakkan
Kalau kita tak sibuk sangat dengan hal orang
Atau cepat ambil hati dgn kata2 orang.
Konon nya nak menolong...
Tapi tak menolong mana pun!
Judging jer yang lebih....
Ramai bimbang kalau orang kata dia x cakna.
Itu yang sebenarnya..

When they say you have to distance yourself from certain people. That's real. Certain people are followed by drama so if you want to be blessed you have to stop getting tangled up in everyone else's mess. ~ Anonymous.

Am I heartless?

Sunday, November 9, 2014

Seminggu

Dah seminggu tinggalkan rumah.
Ikut hubby gi KL sebab dia ada training.
Amirah cuti awal...hehehe
Kami tinggal kat The Royal Chulan, Mutiara Damansara.
Yang dekat dengan The Curve tu...
3 hari kat situ.
1 hari lagi kat PNB Darby Park.
Ala....yang dekat dengan Ampang Park tu...
Apa lagi...sakan shopping.
Excuse untuk ke Canada yang jadi punca.

Bila balik...
Rumput dah panjang...
Rumah dah berhabuk...
Kain baju kena basuh dan lipat...bertimbun.
Pastu...camner nak buat dengan barang2 shopping?
Mana nak taruk ya?
Tambah lagi satu kerja...
Cari barang2 yang kena buang pulak.
Amik kau...

Selamat mengemas rumah!




Thursday, October 30, 2014

Canada?

Salam.

Saya teringin  nak pergi USA. Especially kalau dapat pergi Disneyland, to be specific.
Rasanya gelap gambor...bak kata org Terengganu lah.
Tup2...hubby bagi tahu dia kena pergi Canada for a week.
Business trip.
Nak ikut tak? kata nya...
Haha hihi huhu...saper tak nak.
Cuma waktu ni mmg time winter lah...
Temperature can drop to below 0 degree C
Off course lah ada snow.










Best part...ding dong tunggu visa for 3 weeks, cuti sekolah pun dah mula.
We will be going early December.  Insyaa ALLAH.
Amirah melompat! Nak main snow kata nya.
Emak lg melompat...yeay Christmas Sale!
Ery sengih sampai telinga...
Yang kakak lagi dua orang;
















The flight will be long and tiring I guess.
TGG ~ KUL ~ NRT ~ LAX ~ YYC
Calgary International Airport, CANADA (YYC)
Transit Los Angeles sebab MAS tak ada direct flight ke Canada.
Hahaha...setakat singgah jer lah. 
Anyway...CANADA here we come!




Wednesday, October 29, 2014

Kekayaan

Salam,

Saya belek sebuah majalah kat Saloon rambut.
Edisi raya Aidil Fitri tahun ni.
Ada gambar sambutan hari raya beberapa orang selebriti, orang kenamaan dan bukan kenamaan.
Tertarik dengan seorang jutawan...Irfan Khairi.
Rumahnya tidak melambangkan kemewahan.
Tidak seperti orang lain.
Biasa-biasa sahaja.
Rasanya rumah artis lagi glamour...
He walks the talk.
Tak silap saya Warren Buffet pun begitu juga.
Life really doesn't measure by what you get but what you give.
So...I don't justify my life to others.
Just do good deeds.
That's all I want to do.

Jika kamu berbuat kebaikan, maka faedah kebaikan yang kamu lakukan
adalah utk diri kamu;
Jika kamu berbuat kejahatan, maka kesan yang buruk
berbalik kepada diri kamu.
(al-Isra 17:7)


Related Posts with Thumbnails