Tuesday, March 15, 2011

Bukan paksaan.


Masih ingat tentang anak saudara saya yang belajar di SM Teknik, Kuantan? Masa dia mula datang dulu dia di masukkan kedalam aliran Kejuruteraan Awam. Sebenar nya saya agak pelik kerana sepanjang pengamatan saya dia seorang yang suka kan kereta. Tanya sahaja tentang kereta...jenis, model, power, design, enjin...pendek kata apa sahaja. Memang dia sangat arif. Sampai kan tayar kereta saya yang baru mula nak botak pun dia dah nampak! Tapi kenapa kejuruteraan Awam, bukan Mekanikal?

Jadi, timbul lah perbualan berikut ;

Saya : Kenapa Ammar ambil Awam bukan Mekanikal? I thought you like all these engines things?
Ammar : Ibu kata Awam senang berbanding dengan Mekanikal. (sbb ibu dan ayah dia ambil Civil Engineering)
Saya : Ammar suka Awam ker Mekanikal?
Ammar : Ntah...Ammar tak kisah! Ibu kata kalau Awam senang nak pass. Senang sket Amar masuk matriks nanti. Tapi nanti masa matriks Ammar boleh tukar course kan?
Saya : Nak tukar course apa pulak?
Ammar : Mekanikal.
Saya : Budak ini...bertuah betul! Kalau macam tu ambil jer lah mekanikal. Kalau subject senang tp awak tak suka, nanti jd susah. Tapi kalau subject susah tapi awak suka nanti akan jadi senang. Ammar...this life is yours, you decide!

Pendek citer...dia tukar course."Baru lah menarik sket, kalau tidak asyik tengok kayu dengan batu-bata jer", kata nya. Pendek kan lagi citer, first ujian baru2 ni dia dapat 5A some B's, C's and 1 D (which I believed he can improve it), dia dapat nombor 1/29 (Hmm...I'm impressed). He was just enrolled himself for F1 school competition. On top of it, "Ammar ingat nak ambik Engineering kat Jepun lah" (before the Tsunami and earthquake...maybe he changed his mind now, but it doesn't matter). The most important thing , that's the spirit my boy! Don't settle for less.

I believe in one thing in raising kids, let them live their dreams...not ours!

P/S : Ayah dia dah pening2 lalat sbb dah janji beli kan SLR type camera kalau dia dapat nombor 1!

No comments:

Related Posts with Thumbnails