Tuesday, February 26, 2013

The story of Vanilla Muffin

Salam,

You all nak tahu tak? kalau x nak tahu pun x per....kwang kwang kwang :P. 

Saya sangat suka vanilla muffin kat Kenny Rogers tu. Ntah x tahu berapa kali saya dah cuba resepi2 yang kat internet ni. Satu haram pun x jadi atau rasa macam kat Kenny Rogers tu. Walaupun ada orang claim resepi dia rasa sama macam Kenny Rogers tu. Tengok resepi pun saya dah tahu...cewah! Tak mungkin baking powder sampai 3 sudu besar utk 4 cawan tepung.... pahit lepang lah muffin tu bak kata orang Terengganu.

Saya pun mula mengolah sendiri resepi dengan mengunakan resepi2 yang ada dan mengguna pengalaman saya setiap kali mem"baking". Akhir nya... tadaaaa...

Nak kata cam Kenny Rogers tu x lah sgt...tapi Mr. Hubby kata lebih sedap dari Kenny Rogers tu (ayat standard En. Amri nak ambik hati akak ler tu...) Paling saya suka sebab muffin saya kali ni "crack" kat atas tu dan gebussss...hehehe :)

Yang paling kesian, Amirah ngan En. Amri sebab ntah berapa batch saya masak utk mendapatkan resepi yang terbaik. Ntah berapa kali Amirah bawak pergi sekolah bagi pada kengkawan nya sebab dia x suka vanilla muffin. Dia cuma sgt suka banana muffin.

Kalau ada sesiapa nak cuba, ini resepi dia. Feel free kalau nak kongsi;


Vanilla Muffin
1- 2/3 cup cake flour (Brand Nona)
1 cup fine sugar (3/4 kalau nak kurang manis)
1 tsp baking powder
1 tsp baking soda
Pinch salt
1 cup milk (or buttermilk)
½ cup corn oil/vegetable oil
1 tsp vanilla essence
1 egg

Method :

1)      Sift cake flour, baking soda and baking powder altogether. Add in sugar and salt in same bowl. Mix well.
2)      Mix together all wet ingredients in another bowl.
3)      Pour all wet ingredients into dry ingredients. Mix just to combine. Don’t over mix.
4)      Scoop into muffin case ¾ full or almost full.
5)      Bake in preheated oven at 200 deg C about 20 mins or until the cake tester comes out clean.

Note : a) Make sure all ingredients at room temperature.
            b) Preheat oven at 220 deg first and lower to 200 deg.
            c) The muffin texture is better if use buttermilk.

Happy trying!

Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam bersabda:

"Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntut ilmu adalah pendekatan diri kepada Allah Azza wajalla, dan mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah. Sesungguhnya ilmu pengetahuan menempatkan orangnya, dalam kedudukan terhormat dan mulia (tinggi). Ilmu pengetahuan adalah keindahan bagi ahlinya di dunia dan di akhirat." (HR. Ar-Rabii')



No comments:

Related Posts with Thumbnails