Tuesday, August 18, 2009

Assalamualaikum, emak A'inur ke ni?

Dapat panggilan dari sekolah Ery pagi ni dalam pukul 9.30 pagi. Apahal pulak ni? Anak aku demam ker tiba-tiba2? Saat-saat macam sekarang mana boleh tahu. Selsema babi boleh kena pada saper-saper pun. Na'uzubillah!

"Assalamulaikum, emak A'inur ke ni?" "Waalaikummusalam. Ya, ada apa?" jawab ku. "Boleh tolong datang ambil A'inur pukul 10:30 nanti, sekolah nak kena tutup." kata cikgu. "Ada orang dah kena selsema ker?" Aku tanya. " Ya." jawabnya ringkas." "Terima kasih ya cikgu." balas ku.

Innalillahiwainnaillahhirojiun. Musibah dah sampai dah kat Perkampungan Seberang Balok ni! Tapi aku tengok macam relaks jer orang kat Kuantan ni. Pasar malam semalam boleh di kira ngan jari jer orang yang pakai mask. Orang yang jual kat pasar malam tu pun selamba dog jer aku tengok. Sorang pun tak pakai mask. Dah kebal gamaknya!

Aku teringat satu cerita di zaman khalifah Umar. Seorang sahabat menegur Khalifah Umar kerana membatalkan perjalanan beliau ke Baghdad kerana telah berlaku wabak taun pada masa tu di Baghdad. Beliau bertanya, " Adakah engkau ingin lari dari takdir yang telah Allah tetap kan kepada engkau wahai Umar?". "Bahkan tidak." jawab Umar. "Aku cuma lari dari satu takdir dan pergi kepada takdir yang lain." tambah Saidina Umar lagi.

Aku akan ingat cerita ini sampai bila2. Begitulah sikap kita terhadap takdir sebetulnya. "Mask" itu sebagai usaha sahaja. Kepada Allah kita berserah!

No comments:

Related Posts with Thumbnails