Thursday, June 17, 2010

Budget

"Emak, kakak nak beli 'cardigan' boleh?" tanya Kak Yong. "Nak buat apa?" tanya ku. "Ala...kakak berkenan lah emak, dah lama kakak cari." jawab nya.

Hmmm...nak bagi beli ker tidak? Aku dalam dilema. Semenjak dia duduk di KL tu, dah pandai bershopping nampak nya. Aku tak beri jawapan. Aku tanya hubby aku camner nak handle. Seperti biasa "Ntah, I empower you to decide... " jawab nya. Ek eleh...x habis2 ngan delegation nya tu, sabor jer lah!

So, esok nya aku bagi satu keputusan. I'm not sure whether it is right or wrong decision. "Kakak, the money is yours. It is totally up to you what you gonna do with it. My free advice is, whenever you spend please differentiate between needs and wants. Jangan membazir sudah lah," kata ku. "Sekarang ni masa untuk kakak belajar bagaimana nak budget duit kakak. Every month I'll give you fixed amount, you work on it...jgn sampai tak makan sudah! Spend wisely ," tambah ku. "OK!" jawab nya.

I guess this is the time I should let her go. Cause I believe that happy and successful children learn to fight their own battle, learn to budget and learn to deal with disappointment. Let them discover the real world themselves.

Huhuhu...I have learned to discover this world myself!

2 comments:

Pencinta Pantai Bersih said...

Entahler, minat beno deme dgn cardigan sekarang ni...anak2 dara awok pun gitu le juga.

And it's the right time to let them learn budgeting their own money.

Berapa ye yg sesuai utk sebulan... Utk Amirul pulak nanti ni..

Ainur68 said...

Nak wat camner dah jd fesyen dorang lak skarang. At the moment dia x dapat elaun lagi. Kalau dpt pun nanti cuma RM200/mth. I think I've to top up another RM250/mth kut. Will see how she is doing.

Related Posts with Thumbnails