Wednesday, June 23, 2010

Sincerity



Let me share something here. There is one biggest lesson that I learned in my life is from my husband. It was long time ago when we were young. I owed him so much for this lesson. It is called sincerity.

He said, "Ikhlas itu bermakna bila kita melakukan@memberikan sesuatu dan kita tidak mengharapkan apa2 balasan dan tidak mengungkit2 pemberian kita. Walau apapun yang orang lain lakukan atau katakan kepada kita selepas itu, sekali pun mereka menyakiti hati kita. Kerana apa yang kita lakukan atau berikan semata2 kerana Allah bukan kerana orang lain dan jauh sekali untuk mendapat pujian". Full stop.

I found that it is such a liberation when you do something good and you attached yourself to nothing. Even if people don't appreciate you. Why not try it yourself!

Firman Allah didalam Surah Al-Baqarah, ayat 262 maksudnya: "Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (ugama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita."

No comments:

Related Posts with Thumbnails