Thursday, November 27, 2014

Ukur baju dibadan..

Salam.

Astaqfirullahhalazim.3x

Orang tua2 kata ukur baju dibadan sendiri. Literally, kalau kita cuba ukur baju dibadan mmg terkial2. Ukuran kita akan jadi salah. Lebih baik kita minta tolong orang lain yang ukur kan buat kita.

Sememang nya itu satu bidalan tentang kemampuan  perbelanjaan kita. Kali ini saya nak cerita tentang seseorang yang meminta pertolongan suami saya untuk menjadi penjamin. Sorry, I admitted that I was becoming judgemental about this. I don't like to judge others. Lantak koranglah dlm bahasa kasarnya. As long as you all x kacau we all.

But for this case...mmg saya tak suka. Mamat tu nak beli keter innova tahun 2007 dgn harga RM58k katanya. Umurnya dah 56 tahun. Oleh kerana servicenya dah tinggal 3 1/2 tahun maka pihak bank minta seorang penjamin. Nak bayar RM800 sebulan. Dengan gaji sebagai penjawat awam, in my calculation he can't afford it. Dia ada lg sebiji keter viva yg baru guna 2 tahun. Bayaran RM500 sebulan. Dia kata dia akan bayar baki pinjaman slps 3 1/2 tahun tu dgn imbuhan yg akan kerajaan bayar nanti. This is what we called count the chicken before it hatch. Omputih pun ada bidalan bab ni.


Astaqfirullah. Dia belum lg pergi haji. Anaknya ada 5 dan 3 orang yang masih perlu ditanggung. The youngest baru 10 tahun. Yang sulong perempuan  dah 26 tahun dan boleh kahwin bila2 masa. Mana nak cekau duit? Knowing that guy... mmg saya tahu dia x ada simpanan sbb isteri dia selalu mengadu pada saya!

Suami saya termenung sekejap. Lepas tu he said, "No". The only reason he gave was he already guaranteed 2 of our daughters' cars. I bet that guy will definitely find someone else!

I seriously think that Malaysians nowadays need financial planners to run their life.

No comments:

Related Posts with Thumbnails