Tuesday, August 11, 2009

Tak adil betul!

Hari ni nak luahkan perasaan sikit. Aku tak peduli...nak cakap jugak. Sebagai manusia yang normal pemikiran macam aku ni sure terpancul juga. Semalam hubby bagi tahu bonus dia masuk 17 hb ni. Selalunya dah bertahun2 Petronas bagi 4 bulan bonus pada staff. Profit Petronas meningkat saban tahun, duit bagi kat gomen jangan cakaplah byk mana bila profit naik. Itu aku tak kisah sangat. Tapi yang aku kisahkan tahun ni kasi 3 bulan ajer. Apa rasional? Dah lah tu, tunggu lah nanti hujung tahun government servant dapat 3 bulan jugak! Hai sama taraf nampak? Aku tak kisah kalau betul boleh bagi 3 bulan kat government servant, gasaklah tapi janganlah at the expense of Petronas staff! Tak adil betul! Korang tak tahu susahnya orang2 Petronas especially yang duduk kat pelantar2 minyak,yang duduk kat kilang2 dan yang bersusah payah tinggalkan anak isteri utk kenegara lain yang tengah kacau bilau tu. Belum cerita lagi pasal yang anak isteri asyik pindah-randah ikut suami merata2. Walaupun 3 bulan bonus, belum tolak income tax yang memang paling minimum sebulan gaji. Berapa yang tinggal? Tak cukup belasah duit Petronas, belasah lagi duit staff! Kejam betul....who the hell give them the idea that if you give more to someone, the other is getting less? Itu memang matematik orang Cina, bukan orang Islam.

Since Mahathir & Pak Lah as PM, tak usik pun bonus orang Petronas. Tup! tup! tahun ni dah lain cerita. Setahu aku orang pompuan jer yang kedekut. Orang lelaki kurang kedekut kalau bandingkan ngan orang pompuan. Paham2lah sendiri saper PM kita nih!(Sorrylah...aku memang buruk sangka hal nih, marah punya pasal). Memang dalam dunia ni payah kalau nak dapat kan keadilan. Hanya Allah jer yang adil. Nampak nya kena korek duit lainlah untuk projek yang dah aku plan hari tu.

Memang hubby aku tegur macam tak excited jer pasal bonus kali ni. Aku jawab alhamdulillah. Itu jer rezeki kita. Bukan boleh buat aper2 pun. Ada pun dah cukup baik. Kena go back to iman. Kena pujuk hati sendiri. Perkara ni bukan dalam kawalan kita pun. Jika itu yang telah di tetapkan Allah, begitulah. Yang penting keberkatan dalam rezeki. Bukan tak ada benda untuk dimakan, bukan tak ada rumah untuk di diami dan bukan tak ada kenderaan untuk di naiki. Semuanya ada. Ada lagi manusia yang tak tahu samaada ada benda yang boleh dimakan tak tengahari nanti. Masih ada orang lain yang tak punya rumah utk di diami,yang tinggal di merata2 khemah pelarian. Orang yang hidupnya untuk hari ini sahaja. Don't care about what future lies for them. Apa2 pun aku bersyukur, itulah yang paling baik untuk aku lakukan. Sabar jer lah....

3 comments:

Neeza Shahril said...

nampak sangat bukan dia yang jadi PM tapi dia punya ehem ehem.. dah lama dengar kan dia di control oleh ehem ehem dia tu..

sian jugak dengar.. lembu punya susu, sapi dapat untung lebih..

sabar ya kak Nik.. InsyaAllah ada rezeki ikut lain pulak..

Ust Halim Nasir said...

BN- Bini Najib!

Mulan said...

yaaa..!!! saya sokong..!! kerah keringat orang..!!! saya ni turun naik perlis tinggal suami bawak anak wakil negeri, suami takleh cuti sbb keje.. keje je.. cuti pon seciput je..kena pandai sendiri2 gitu.. kena tinggal suami sbb keje toksah le citer sokmo2 nya.. betol tak..??

Related Posts with Thumbnails