Tuesday, November 30, 2010

Siapa tahu.


Dengan tidak di sangka2 seseorang telah menelefon saya. "Kak Nik, ini Man lah dari XXX." (Apa hal lah pulak orang dari company besar telefon company seciput macam akak ni...) "Oh...Man, apa khabar?" tanya saya. "Baik2 saja," jawab nya ringkas. "Ada apa Kak Nik boleh tolong Man?" tanya saya. "Selalunya Kak Nik ambik berapa percent margin?" tanya dia. "Hmm...depends on apa barang tu, kenapa?" tanya saya semula. "Nak mintak tolong sikit, nak pakai letterhead company Kak Nik," kata nya lagi. "Kenapa pulak?" tanya saya. "Hari tu company saya ada hantar digital flowmeter yang salah specification nya pada satu customer, jadi dia reject. Tapi tiba2 company YYY pulak request flowmeter according to that spec," tambahnya. (Hmm....ini kes tak nak management tahu lah yg dorang dah tersilap order barang ni!). "Berapa harga barang tu?" tanya saya. "RMXXXXX." kata nya. "Ok,lah...bagi Kak Nik 5% saja. Tolong kengkawan," jawab saya. "Kalau camtu Ok lah, nanti saya bagi quotation pada Kak Nik dan Kak Nik buat quotation utk company YYY tu ya," kata nya. "OK, bereh...." jawab saya.

Apa yang terfikir di kepala saya masa itu....begitu lah jika ALLAH ingin memberi rezeki kepada hamba2nya tanpa apa2 sebab pun. Siapa akan tahu mereka akan tersilap order barang dan siapa akan tahu barang yang silap itu di perlukan oleh orang lain pula. Dan siapa akan sangka kesilapan dan kesalahan orang lain itu akan menjadi rezeki kepada orang lain pula.

Sesungguh nya ALLAH lah menjadi pengurus kepada rezeki kita hatta kepada seekor semut yang melata di atas tanah.

QS. adz-Dzariyat (51) : 58
"Sesungguhnya Allah Dia lah Maha Pemberi rezeki Yang Mempunyai Kekuatan lagi Sangat Kukuh."

No comments:

Related Posts with Thumbnails