Thursday, December 23, 2010

Rezeki

Kesian nya saya pada sorang kawan tu. Business nya teruk betul semenjak dia balik ke kampung halaman nya. "Kak Nik, saya ingat kat kampung laman lagi mudah saya cari rezeki, rupa2 nya salah sangkaan saya. Menyesal nya saya balik ke sana," kata nya.

Dia sedang berkira2 utk bekerja semula dan menutup kedai nya. Juga berkira2 utk menjual perniagaannya untuk melangsaikan hutang2 nya. Sedih betul rasa nya bila saya kenang2 kan nasib nya. Saya pulak rasa nak nangis! Rasa2 saya, tidak ada silap nya cuma sememang nya ALLAH telah menyempitkan sedikit rezeki nya. Saya insaf sekali lagi. Insaf akan kekuasaan ALLAH. Jika ader sesaper yang pikir dia kaya atau senang di atas kepandaian dan kebolehan nya, tolong pikir lagi sekali ya sayang...

Buat sahabat saya, bersabarlah.Minta lah pertolongan dari ALLAH dengan solat dan sabar. Ujian ALLAH itu akan sentiasa ada untuk sesiapa sahaja yang nama nya hamba ALLAH. Lari ikut maner pun...kita tetap hamba. Cuma saya mengingatkan nya dan diri saya juga, walau bagaimana teruk sekali pun...sentiasa lah berfikiran positif. Kerana dengan berfikiran negatif, ia tidak membantu kita apa2 pun. All will look bleak and hopeless. Negative thinking never pays. If she has to start all over again ,then do it! Life must go on and just remember to breathe. Once again, if you lose, don't lose the lesson. Do not regret my dear. Everything happens for a reason. It is just sometimes we failed to see the reason at the moment. We make plan but believe me ALLAH has better plan for us.

Semoga ALLAH melapang kan rezeki nya seluas2 nya!

No comments:

Related Posts with Thumbnails