Monday, November 28, 2011

Kenapa kita selalu tak ada duit?

Salam. Selamat tahun baru hijrah utk semua semoga tahun ini lebih baik dari tahun2 sebelum nya.

Awal2 tahun dah citer pasal duit kan. Sememangnya hidup kita ni memang tak habis2 nak kumpul duit dan nak belanja duit. Semua orang kerja nak cari duit. Dapat duit boleh belanja macam2 lepas tu mengeluh tak cukup duit dan terus lagi cari duit. What a vicious cycle of life!

Baru2 ni kawan anak saya ada menumpang tidur di rumah. Mind you, she is a 16 years old Chinese girl. Family tinggal di Bentong dan emak ayah dia berniaga barang2 aksesori wanita. Saya dan hubby suka berborak dengan dia, an open minded girl. To all my Malay readers out there please note this; kebanyakan customer kedai parents dia adalah Melayu dan dia kata jangan harap lah kalau nak dapat duit dari orang Cina. Org2 Cina sangat2 kedekut untuk barang2 macam tu.

Itu baru satu story. Saya sembang pulak dengan officemate lama, a Chinese lady. Dia kata; "Kenapa orang kata kat Berjaya Times Square (BTS) KL tu murah2. Saya round 7~8 jam lah Kak Nik, cuma beli baju sehelai! Harga nya cuma RM10 tapi x boleh try langsung. Saya belek material dia betul2 sebelum saya beli."

Muahaha....so true orang2 Cina mmg susah nak keluar duit utk barang2 macam tu. Saya ingat orang Melayu akan kata BTS tu heaven for shoppers! So, my advice to all my Malay readers, sudah2 lah tu beli barang tak tentu hala tu. Tudung2 ntah ada berapa almari, pinggan mangkuk dah berlori2, aksesori lah, kasut dan handbag lah, hiasan dalaman rumah lah (especially Romantika yg taukeh nya semua Cina dan pembeli nya majoriti Melayu) Saya ni cuma mengingatkan diri saya sendiri jer...no hard feelings, ok.

The best part...since this kind of stories came up, anak saya bila dia stop kat gerai keychain Cina kat East Coast Mall; dia teringat I kata org2 Cina x beli benda2 mcm ni, so dia pun belah!

2 comments:

Related Posts with Thumbnails