Friday, March 2, 2012

Jiwa saya...

Salam,

Sure dah malam macam ni semua orang keletihan. Tambahan kita dah berada di hujung minggu bekerja. Esok dah kira hujung minggu dan mcm2 rancangan kita pulak. Aduh...rasa macam tak habis2 dengan urusan dunia ni. Lepas satu, satu.

Kita punya solat kira2 cukup makan saja. Kalau cukup, kira dah bagus sangat dah tu... kira2 kita lah tu. Allah punya kira macam mana agaknya ya?

Masa solat agaknya kita rasa tak yang kita ni betul2 hamba? Cuba bayangkan kalau kita ni seorang hamba sahaya yang hidup di zaman Firaun. Kalau dah letih bekerja kita pun tidur, lepas tu tuan kita suruh kita bangun utk buat kerja. Agak2 kita bangun tak? Saya rasa saya akan bangun sebab takut kena marah atau kena pukul. Walaupun saya dah letih bekerja pada siangnya. Takut2 nanti silap haribulan tak dapat makan pulak saya. Saya kan cuma seorang hamba.

Tapi kenapa jiwa saya tidak begitu bila dengan Tuhan saya? Aduhhhh.....berat betul jiwa saya ni!

Dari Aisyah r.a katanya: “Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam itu berdiri untuk bersolat malam, sehingga pecah-pecah kedua tapak kakinya. Saya berkata kepadanya;” Mengapa Tuan mengerjakan sedemikian ini, ya Rasulullah, padahal sudah diampunkan untuk Tuan dosa-dosa Tuan yang dahulu dan yang kemudian?” Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam lalu bersabda, “Tidakkah saya ini wajar menjadi seorang hamba yang banyak bersyukur.” (Muttafaqun ‘alaih)

No comments:

Related Posts with Thumbnails