Tuesday, July 14, 2009

Memahami Orang Lain

Apsal nak kena paham orang lain lak? Asyik2 kita jer kena paham orang lain. Orang lain tak nak paham kita pun. Memang itulah rungutan kita selalu. Memang kita ni manusia yang "selfish" sebenarnya.

Kenapa perlu memahami orang lain? Logik yang aku nampak setakat ini ialah, supaya kita dapat apa yang kita mahu! Macam mana pulak tu??? Orang yang paling musykil tentu adik aku. Husbandnya tak nak beli rumah walau dah 15 tahun berkahwin!

Bagi aku, kalau kita betul2 memahami orang lain kita dapat melihat pemikiran, prinsip, kesukaan dan kebencian orang tersebut. Jadi mudahlah kita memanipulasi mereka mengikut keadaan mereka! Cuma yang susahnya kita terpaksa korban kan dulu perasaan kita pada saat dan ketika itu (geram, marah, kecewa, sakit hati etc. etc.) Tapi hasilnya, we get what we want, isn't it great!

Walau apa pun, tak ada shortcut. Mesti belajar seni memahami orang lain dulu. Mesti tahu apa yang kita mahu dan mesti tahu bagaimana untuk memberitahu apa yang kita mahu. Rata-ratanya orang Melayu ni memang lemah kalau bab2 nak memberitahu apa yang dia mahu. Tak tahulah apa yang di malukan atau apa yang di bimbangkan. Tapi kenalah betul caranya. Once again, tak ada shortcut. Kena ada ilmu. Tak ada ilmu, kena belajar.

Prinsip aku sungguh mudah, kalau mahukan sesuatu, mintalah! Dapat atau tak dapat itu belakang kira. Sekurang2nya aku dah minta!

Do I have to tell you more?

4 comments:

HR said...

mmg kita selalu perlu memahami orang lain..walau hati ini hancur...

Ainur68 said...

HR...sabor jer lah. Ustaz kata, sabar tu sebenarnya tak ada batasnya. Allah dah janjikan ganjaran yang besar utk orang2 yang bersabar. Hehehe....cakap senanglah, ye dak?

HR said...

mmg betul cakap mmg senang..tapi nak merealisasinye tersangat ler susah...ape boleh buat telan jer ler...

Ainur68 said...

HR, need someone to talk to? Feel free to e-mail me at unique_industrial@yahoo.com.my.

Related Posts with Thumbnails