Wednesday, July 29, 2009

Tips Isteri Idaman

Salam

Huish... menarik gak tajuk Muqaddimah kat TV9 hari ni. Ada saper2 nak jadi isteri idaman? Aku ambil lah sikit nota hari ni. Boleh gak kita kongsi2 ilmu. Tak baik kedekut ilmu, ye dak... Nota tu tak lah perfect, ambik yang mana sempat jer.

1) Cintai suami kita sepenuhnya dan seadanya. Mungkin dia tidak sesempurna Rasullullah s.a.w tapi kita juga tidak sebaik Siti Khadijah. Antara musuh utama manusia ialah inginkan kesempurnaan. Elakkan cinta platonik dengan bukan suami kita.

2) Taat kepada suami. Selagi suami kita tidak menyuruh kita melakukan perkara2 yang dilarang oleh Allah. Seperti kisah seorang perempuan yang mendapat syurga walaupun beliau tidak menghadiri hari kematian ayahandanya kerana beliau tidak keluar dari rumahnya sebelum mendapat keizinan suaminya terlebih dahulu.

3) Menghormati dan mengasihi mertua. Mereka juga sama tarafnya dengan ibubapa kita.

4) Penuhi panggilan suami. Ini termasuk juga jika suami kita menelefon atau sms kita. Hendaklah segera kita menjawab. Jangan di diam kan begitu sahaja.

5) Menjaga rahsia suami dan rumahtangga kita. Jangan cerita segala2 pada orang. Termasuk menceritakannya di dalam blog2. Suami perlu dijaga aibnya. Isteri adalah penjaga maruah suami. Kata orang tua-tua kalau ditanya orang makan apa hari ini, katakan makan ayam walaupun makan bayam.( Boleh ke menipu ni Ustaz????)

6) Berusaha merebut hati suami. Buatlah benda2 yang disukai suami seperti memasak masakan kesukaan suami, berhias2, memicit2 kalau dia suka di picit. Seperti kisah Siti Fatimah yang cemburu kepada seorang wanita yang terlebih dahulu memasuki syurga daripada beliau. Wanita tersebut membuat apa sahaja yang disukai suaminya dan mendahului suaminya dari perkara yang lain.

7) Pandai mengatur perbelanjaan rumahtangga. Suami sudah penat bekerja dan isteri mestilah pandai mengagih-agihkan perbelanjaan.

8) Menjaga iman suami dan juga dirinya sendiri.

9) Menjadi isteri yang mandiri. Yang cergas dan boleh melakukan tugas rumahtangga ketika ketiadaan suaminya.

10) Isteri yang mendidik anaknya sendiri dan tidak menswastakan kepada orang lain. (Alamak...yang ini payah sikitlah Ustaz!!!)

Itulah tips nya. Buatlah yang mana kita boleh. Semoga kita menjadi isteri2 yang diredhoi suami dan Allah, tak gitu? Tapi kena ingat, bukan orang pompuan jer kena tahu tips isteri idaman. Orang lelaki pun kena tahu tips suami idaman. Kita tunggu Muqaddimah topik tu pulak!

2 comments:

HR said...

Suami Idaman isteri mcmana pulak...

The Ninja Boy said...

Informativ jugak. terima kasih. salam:)

Related Posts with Thumbnails