Saturday, February 11, 2012

Berapa nilai nya?

Salam,

Hari ni rasa mcm nak citer pasal ceramah Maulidur Rasul kat surau hari tu, ustaz tu kata kat alam dunia ni lah tempat yang ada utk kita beramal. Alam roh dan alam janin dulu mmg kita tak boleh beramal. Alam barzakh dan alam akhirat pun kita dah tak boleh. Kalau masuk syurga pun mmg confirm tak payah beramal...itu pun kalau masuk lah. Yang ada cuma sekarang. Sekarang lah peluang yang kita ada untuk memperbanyakkan amalan. Satu pesanan dari Ustaz tersebut, "Kalau van jenazah dah reverse depan pintu rumah kita, jangan haraplah nak beramal lagi!"

Bila ustaz cakap macam tu...baru tersedar betapa kita ini lalai sungguh dengan dunia, terpesona dengan dunia ni. Contoh nya diri saya sendiri, saya sanggup habis beribu ringgit untuk beli TV baru tapi berapa ringgit kah yang saya masukkan kedalam tabung masjid , surau atau tabung anak2 yatim? Saya cuba mengira2 peratusan antara kedua nya... Ya Allah betapa murah nya saya letakkan nilai akhirat saya! Sedang kan saya pasti bahawa saya akan lebih lama mati dari usia hidup saya...

Wahai Tuhan bantu lah saya untuk muhasabah diri....


Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu) maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik sesungguhnya kami sekarang telah yakin". ~ As-Sajdah Ayat 12

No comments:

Related Posts with Thumbnails