Monday, February 8, 2010

Sabor jer lah...


Salam,

Hari ni nak citer pasal orang M.L.M. Memang dari dulu aku tak suka M.L.M ni. Tak suka kalau dorang approach aku. Tapi lagi aku tak suka...lagi suka lah pulak dorang cari aku. Law of attraction I guess. Easy target kut!

Sebab2 aku tak suka;

1) Dorang cukup bagus menakutkan kita dengan fakta yang ntah aper2 tu. Takut sakit, takut mati, takut tak pandai dan macam2 takut lagi. (Takut kat ALLAH jer lah...)

2) Produk dorang lah yang paling baik, siap bagi testimoni lagi. Belum lagi citer pasal certification lagi. Ntah bermacam2 certification dari mana pun tak tahu. Belum lagi jual nama2 orang kenamaan lagi.

3) Kalau produk kesihatan, dorang lagi pandai dari pak Doktor! Macam dorang dah khatam human anatomy. Parrot jer tu...

4) Dorang lah orang paling ikhlas. Nak tolong orang lah, nak kongsi informasilah, nak kongsi citer, nak aper lagi yer....Klentong jer lebih, nak duit kita jer sebenarnyalah! Nak accumulate bonus dorang aderlah.

5) Tak cukup dengan nak jual produk jer...siap suruh kita jadi agentlah pulak! Nanti kita pun boleh jadi kaya macam sipolan bin sipolan tu. Kebanyakan nyer tension dengan kerja makan gaji dorang. Duit banyak mana pun tak cukup!

6) They make money out of people sweats! Paling worst, kita bayar harga barang tu lebih dari sepatutnya dari harga pasaran. Then they give you thousand reasons why it is expensive!

7) Some of MLM people are annoying! I hate to be annoyed by people, so I do not want to do the same thing to others.


So, kalau ader sesiapa orang MLM yang baca blog aku...ni nak citer sket pasal pendapat aku. Korang boleh pilih untuk tak bersetuju...tak paksa pun sesiapa setuju ngan aku. Namanya pun pendapat.

1) Aku tak suka beli barang yang aku tak perlukan. Membazir namanya. There are things good to have, must have or nice to have. Aku akan differentiate semua tu sebelum aku beli. Most of MLM items are nice to have! Bukan semua lah...

2) Manusia ni tak sama. Ada orang yang lembut hati, keras hati, hati batu dan macam2 hati lagi. Paling aku kesian kalau ada orang yang tak ada duit atau tak ada budget utk benda2 yang korang jual tu, pergi beli barang tu dan sacrifice benda lain yang lebih penting. Itu pun sebab tak sampai hati tengok korang yang bersusah payah. Worst case, bila ader yang jadi perang laki bini bila dorang dah terbeli barang2 korang tu. Korang tak kesian ker...cukuplah perang yang kat IRAQ ngan AFGANISTAN tu tak payah tambah perang lain!

3) Satu lagi bab disiplin bila dah beli barang2 yg korang jual tu. Bukan barang korang tak bagus, tapi kalau tak ada disiplin nak menggunakan nya...lantaklah turun dari langit pun! Satu sen pun tak guna...

4) Bukan aku tak nak kaya macam korang. Dalam beratus ribu orang M.L.M, berapa ramai yang jadi jutawan? Semua ker? (Sorry...I sound sceptical here) Nak kaya memang tak ader shortcut...kena kerja kuat juga, kena tebal muka juga. Sanggup atau tak sanggup?
Nak buat atau tak nak buat? I don't give excuses in life. Fullstop. I'm in my comfort zone....

5) Berapa ramai yang ikhlas sebenar nya? Wallahua'lam.


So, no hard feelings yer! Akak ni rasa buang masa jer layan orang M.L.M tadi. Tak layan, kawan kita lah pulak. So, I opened my heart and my ears. Jadi nak melepaskan perasaan kat sini jer. Nasib baik akak guna teknik "broken record" tadi . "I know your product is good, but I don't need it at the moment!" repeat it few times sampai dorang give up. Muahaha...

Sabor jer lah.....

2 comments:

Ust Halim Nasir said...

Setyju dgn Nik. Kadang2 mereka lebih doktor dari doktor. Keluar teori2 merapu yg tak masuk aqal. Boleh huraikan hidrogen air la, mcm2 lagi...Part yg paling syok ialah, semua barang keluaran mereka, itulah yg terbaik, syarikat lain semua tak elok! Yg dah jadi upline, pulun sakan nak maintain bonus, kadang2 terpaksa curi downline org lain. Haru sungguh....

naimayob said...

betul tu kak..puak2 ni klu kelentong no 1 la...saya dh brp kali kena dh...jnis paksa2 sruh masuk..tp malas nk layan...

Related Posts with Thumbnails