Friday, October 9, 2009

Salam Ukhwah dan Duit 40 sen


Terima kasih banyak2 kepada Kahariah a.k.a. Har kerana sudi menerima kunjungan akak dengan Amirah dirumah Har yang besar dan cantik tu. Walaupun pertama kali bersua seakan telah kenal lama. Tak cukup berborak di dalam rumah kami keluar berborak di wakaf depan rumah. Rasanya akak nak "treasure" cerita Har tentang duit 40 sen tu ruang blog ini. Mudah-mudah jadi peringatan utk diri kita dan juga pengunjung blog ini.

Ceritanya, Har telah singgah di salah sebuah gerai pisang di tepi jalan di B_______. Kebetulan petang tu agak panas dan dia terpaksa parking kereta agak jauh dari gerai pisang tersebut. Setelah selesai menimbang dan Har ingin membayar harga pisang tersebut. Malangnya Har tidak membawa wang yang cukup. Kekurangan lagi 40sen. Oleh kerana keretanya parking agak jauh dia meminta penjual tu memberi diskaun sahaja 40sen tersebut tetapi penjual itu enggan memberi kurang. Dengan perasaan kecewa Har terpaksa berpatah balik ke kereta nya demi mengambil wang 40sen. Berpeluh Har berjalan ditengah panas. Di pendekkan cerita, Har telah pun menceritakan hal tersebut kepada kawan nya. Jadi beberapa minggu selepas kejadian, kawan Har telah menelefon beliau dan memberi tahu bahawa tokey kedai pisang tu telahpun di tipu sebanyak RM40 ribu oleh kontraktor utk ubahsuai rumahnya. Alahai 40sen!

Kengkadang kita tak dapat nampak pun kaitan 40sen dan RM40 ribu tu. Tetapi rahsia Allah siapa tahu!

Sekali lagi terima kasih Har, terima kasih juga dengan buah tangan yang di bawa pulang. Harap2 Har sudilah pulak datang ke teratak buruk akak ni. Semoga Allah memberkati pertemuan kita.

3 comments:

Ust Halim Nasir said...

lah penangan sifat bahkil! 40 sen pun mau bawak masuk kubur ka?

Ust Halim Nasir said...

Itulah penangan sifat bakhil! 40 sen pun mau bawak masuk kubur ka?

Ainur68 said...

Love Islam,
Tulah pasal....kengkadang kita tak tahu kebaikan yang manakah Allah akan pelihara diri kita dari musibah. Semoga Allah beratkan timbangan amal baik kita. InsyaAllah.

Related Posts with Thumbnails